ns

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco z ekscytującymi produktami Medere

Black Weekend w Medere -20% na cały koszyk z kodem BlackMedere

D

11 listopada 2020

Jak zarządzać stresem w trudnych czasach?

Rok 2020 jak dotychczas nie był dla nas łaskawy. Pandemia, brak możliwości spotykania się z przyjaciółmi oraz rodziną, problemy z pracą i strach przed nieznanym. A to tylko niektóre z czynników, które mogły wzbudzić w nas niepokój i stres.

No właśnie, stres. Od lat mówi się o nim jako bardzo szkodliwym dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Może spowodować kłopoty ze snem, zaburzenia odżywiania, spadek libido, a chroniczny prowadzi do wielu infekcji czy problemów ze skórą. Dlatego tak ważne jest, by mądrze nim zarządzać i nie pozwolić na to, by przejął nad nami kontrolę. Co zatem robić, aby być w stanie sobie z nim radzić?

Rozpoznaj wroga

Może ciężko w to uwierzyć, ale nie zawsze jesteśmy w stanie rozpoznać stres. Dlaczego? Ponieważ potrafi on urosnąć i utrzymywać się na tym samym poziomie przez bardzo długi czas. Ty normalnie wtedy funkcjonujesz i nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak bardzo jesteś zestresowana. Dopiero, kiedy osiąga punkt krytyczny, a nasze zdrowie podupada, dochodzimy do wniosku (a często lekarz nam to uświadamia), że nasze problemy zdrowotne biorą się właśnie ze stresu. To, że był on z nami od dłuższego czasu sprawiło, że braliśmy to za naszą codzienność.

Nie pozwól jednak doprowadzić do momentu, w którym wróg przejmuje Twoje życie i radość z niego. Ważne, żebyś rozpoznawała momenty, w których jesteś zestresowana i je niwelowała.

Jak rozpoznać stres? Manifestuje się on zarówno fizycznie i psychicznie w postaci napięć mięśniowych (zwłaszcza w barkach, szyi lub szczęce), a także rozdrażnienia czy bólu brzucha.

Co robię nie tak?

Kiedy rozpoznasz, że stres zaczyna przejmować nad Tobą kontrolę i często gości w Twoim życiu, przyjrzyj się swoim reakcjom na niego. Czy są one zdrowe? Zazwyczaj niestety nie. Zaliczyć do nich można: impulsywne sięganie po jedzenie śmieciowe albo odstawienie jedzenia w ogóle; kompulsywne zakupy rzeczy, których nie potrzebujesz; wszczynanie kłótni z bliskimi, którym obrywa się rykoszetem.

Kiedy rozpoznasz te schematy, postaraj się zastąpić je tymi korzystnymi, które sprawią, że poczujesz się lepiej. Pobiegaj, zacznij medytować albo…

Po prostu oddychaj

Metodą, którą warto wypracować jest odpowiedni oddech. Od tego powinno zacząć się Twoje rozbijanie stresu. Naprawdę oddychanie potrafi zdziałać cuda. Brzmi śmiesznie? To może przekonają Cię badania, ponieważ udowodniono, że powolny oddech aktywuje nerw błędny, który pozytywnie oddziałuje na stres.

Jak oddychać skutecznie? Znajdź spokojne miejsce i wygodną pozycję. Zacznij powoli i głęboko oddychać. Skupiaj się na płucach lub miejscu, w którym najbardziej czujesz przepływ powietrza. Rozluźnij szczękę i mięśnie twarzy. Już po trzech minutach stres się obniży.

Od dawna znana i stosowana w jodze jest też technika relaksacyjna obniżająca tętno i ciśnienie krwi. „Instrukcję” łatwo znajdziesz wpisując „61 poinst yoga” w wyszukiwarkę YouTube. Możesz również rozejrzeć się w swojej okolicy za zajęciami jogi nidry, która ma na celu rozluźnienie Twojego ciała, ukojenie go i obniżenie stresu.

Zostaw to

Wiele osób pytanych o główny punkt zapalny stresu podaje pracę. Dlatego właśnie tak ważne jest, żeby zostawiać ją w biurze. Niestety w dobie pandemii, kiedy pracujemy z domu, ciężko oderwać nam myśli od obowiązków, ciężko też „wrócić”, być zaangażowanym członkiem rodziny i skupić się na rodzinie.

Co robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim wydzielić miejsce, w którym tylko i wyłącznie pracujesz. Po upływie czasu Twoich obowiązków, uporządkuj biurko, schowaj komputer, przygotuj miejsce pracy na jutro i odejdź od niego. Możesz też wymyślić jakiś symboliczny rytuał, który odciągnie Twoje myśli od pracy i będzie sygnałem dla Twojego mózgu, że to koniec na dzisiaj. Co możesz zaliczyć do takich rytuałów? Chociażby szybki prysznic czy spacer z psem. Coś, co oczyści Twój umysł, pozwoli mu „ochłonąć” po stresujących obowiązkach.

W walce ze stresem pomocne mogą okazać się też zioła, które od tysięcy lat wykorzystywane są przy różnych schorzeniach czy ich objawach. W naszych formułach zawarliśmy wiele składników, które pomogą Ci zadbać o zdrowie fizyczne i psychiczne, zadbają o spokój Twojego umysłu i pozwolą zniwelować stres. Zaliczają się do nich chociażby chmiel lub miłorząb japoński. Zachęcamy Cię również do zapoznania się ze wszystkimi, obecnymi w naszych formułach składnikami. Znajdziesz je TUTAJ

 

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.

Ok, rozumiem