ns

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco z ekscytującymi produktami Medere

D

28 lipca 2020

Jak radzić sobie z objawami menopauzy?

Uderzenia gorąca, problemy z pamięcią, spadek libido oraz suchość pochwy, a także wahania nastrojów czy problemy ze snem. To jedne z najczęstszych objawów menopauzy. Często wywołują w nas dezorientację, poczucie dyskomfortu i sprawiają, że niechętnie robimy to, co do tej pory sprawiało nam przyjemność. Czy istnieją sposoby, by złagodzić te oznaki i nie bać się wyjść z domu, bo „na pewno wtedy, przy ludziach, poczujemy zimne poty”?

 

Przede wszystkim: zaufany specjalista

 Jeśli poczujesz, że pojawiają się u Ciebie objawy menopauzy, nie bój się udać do lekarza. To naturalne, że czujemy lęk przed nieznanym, dlatego ważne, by profesjonalista wytłumaczył Ci, co obecnie dzieje się z Twoim ciałem. Lekarz-ginekolog pomoże Ci również dobrać odpowiednią terapię, jeśli zajdzie taka potrzeba. Najważniejsza jest wiedza. Jeśli będziesz ją miała, łatwiej będzie Ci zrozumieć, co się z Tobą dzieje, a co za tym idzie – będziesz w stanie sobie pomóc. Zaprzeczanie czy udawanie, że to jeszcze nie czas, nie pomogą Ci.

Co tu tak duszno?

Chyba najbardziej popularne i dokuczliwe z objawów dosięgających kobiety w trakcie menopauzy są uderzenia gorąca. Pojawienie się ich jest związane z obniżającym się poziomem estrogenu, który zaburza pracę podwzgórza (część mózgu kontrolująca temperaturę ciała). Czy możesz sobie z tym jakoś poradzić? Przede wszystkim uzupełniaj płyny. Pij dużo i regularnie, zwłaszcza teraz, w letnim okresie. Do wody wrzucaj ulubione owoce (cytryny, pomarańcze, truskawki) oraz zioła (miętę, rozmaryn). Parz szałwię, która pomoże Ci obniżyć pocenie się. Postaraj się też określić, co wywołuje ten stan i wyeliminuj problem. Mogą nim być: zbyt wysoka temperatura w niewietrzonym pomieszczeniu, kofeina, za duża ilość ciepłych płynów, alkohol, stres. Jeśli z kolei chodzi o nocne poty, zadbaj o higienę snu. Przed snem wywietrz sypialnię, śpij w piżamie lub koszuli nocnej z przewiewnego, naturalnego materiału, używaj lekkiej pościeli.

Witamina D i wapń są Twoimi sprzymierzeńcami

Zmiany hormonalne w czasie menopauzy powodują, że kości zaczynają słabnąć, potęgując ryzyko powstania osteoporozy. Aby je niwelować, zwróć uwagę na swoją dietę, która powinna być bogata w wapń oraz witaminę D. Odpowiednie ich spożycie wiąże się również z niższym ryzykiem złamań szyjki kości udowej. Ponadto Twoja dieta powinna być bogata w warzywa, zwłaszcza w zielone liściaste (jarmuż, kapusta, szpinak), fasolę. Zaufaj nam, dobre odżywianie korzystnie wpłynie na Twoje samopoczucie, a także wygląd. Będziesz czuć się lżej, a Twoja skóra będzie bardziej promienna.

Sport to zdrowie

Wiemy to od dziecka. Sport ma wiele korzyści, ale kilka z nich szczególnie może przekonać do jego uprawiania kobiety w trakcie menopauzy. Zaliczamy do nich: wzrost energii, lepszy metabolizm, utrzymanie w zdrowiu stawów i kości, a także redukcję stresu, który towarzyszy wielu paniom przechodzącym ten trudny dla nich okres. Nie jest istotne, jeśli nie ćwiczyłaś wcześniej, ważne, aby zacząć się ruszać. Dzięki temu nie tylko zadbasz o sylwetkę, która w okresie menopauzy narażona jest na zmiany i szybsze przybieranie na wadze, ale zmniejszysz też ryzyko wystąpienia raka piersi, wzmocnisz kości, odporność, a w gratisie poprawisz sobie nastrój. Ważne, aby nie rzucać się na głęboką wodę, nie ćwiczyć „na siłę” i nie wybierać sportu, którego całe życie nie lubiłaś. Wybierz taką aktywność, która sprawia Ci radość, nawet jeśli wydaje Ci się mało spektakularna. Spaceruj, idź z koleżanką na aerobik, porozciągaj się na tarasie. Słuchaj swojego ciała i zacznij traktować się jak najlepszą przyjaciółkę.

Z tym się pożegnaj

Papierosy, alkohol, nadmierna ilość kawy – to produkty, z którymi (jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś), powinnaś się rozstać i to na zawsze, ponieważ to one „podbijają” Twoje złe samopoczucie. To samo z jedzeniem. Tu ważne, żeby Twoje posiłki były zbilansowane, ale również regularne. Zaplanuj śniadania i obiady, by potem nie rzucić się na śmieciowe jedzenie i słodycze. Nie opychaj się, zwłaszcza wieczorem, a poranną kawę zamień na rumianek lub miętę – to zioła wychładzające, dlatego poradzą sobie również z Twoimi uderzeniami gorąca. Ważne, żebyś przyglądała się swojemu organizmowi, zadbała o jelita i śledzionę, utrzymała równowagę między kwasami tłuszczowymi. Jeśli będziesz miała z tym kłopot, nie bój się sięgnąć po pomoc i skontaktuj z dietetykiem.

Czas na relaks

 Możesz się spodziewać, że tak jak w okresie dojrzewania Twoje hormony buzowały, wpływając na Twój nastrój, tak będzie podczas menopauzy. Huśtawki nastroju, wzmożony stres, problemy ze snem – musisz pogodzić się z tym, że takie problemy mogą się pojawić. Ważne, żebyś potrafiła rozpoznać swoje uczucia i wiedziała, kiedy pora zwolnić i odpocząć. Wydzielanie czasu na relaks jest w naszym życiu bardzo istotny, a w okresie menopauzy – niezbędny. Znajdź zajęcie, które lubisz i które Cię uspokaja. Może warto rozejrzeć się za zajęciami jogi, które Cię rozluźnią i uspokoją? A może lekcje malowania, dobra książka lub po prostu spacer z psem? Niezależnie od tego, co Cię uszczęśliwia, pamiętaj o tym, by nie odkładać tej chwili „na później”. Bądź wyrozumiała dla swojego ciała i daj mu chwilę wytchnienia.

Koniec życia intymnego?

Wiele kobiet martwi się, że menopauza oznacza koniec ich kobiecości oraz, co za tym idzie, życia intymnego. Nic bardziej mylnego. W tym okresie również można cieszyć się seksem.

Warto jednak, żebyś zdawała sobie sprawę, co może dziać się z Twoim organizmem. Podczas menopauzy może u Ciebie wystąpić suchość pochwy, poczucie dyskomfortu podczas zbliżeń z partnerem i spadek libido. Nie oznacza to jednak, że to zmierzch Twojego życia erotycznego. Nowoczesne kobiety wiedzą, jak sobie z tym poradzić. Przede wszystkim, podczas seksu, używaj środków nawilżających. Wybieraj produkty, które nie zawierają gliceryny, ponieważ jest szansa, że spowoduje ona podrażnienie.

Nie bój się też o swoich obawach czy problemach rozmawiać z partnerem. Na pewno będzie chciał wiedzieć, co obecnie dzieje się z Tobą i Twoim organizmem. Nie odsuwaj się od mężczyzny i nie złość. To pewne, że Cię nie rozumie, dlatego tak ważne jest, by uświadomić mu, przez co obecnie przechodzisz. Dzięki temu on będzie dla Ciebie wyrozumiały, a Ty poczujesz, że masz wsparcie i nie jesteś z problemami sama.

Jak mówi specjalista współpracująca z Fundacją MEDERE – Monika Wilanowska:

Pogodzenie się z okresem menopauzy jest kluczowe, by podejść do tego okresu z wyrozumiałością. Nie zapomnij zatem zadbać o siebie i przyglądać się swojemu organizmowi. Zachęcamy Cię też do zapoznania się ze specjalną formułą Me’Me, którą stworzyliśmy z myślą o kobietach takich jak Ty. Więcej o niej dowiesz się klikając TUTAJ.

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.

Ok, rozumiem